Hvem fortjener prisen for «Modigste eksperiment 2025»?

 

Hva hadde skjedd hvis du i morgen delte ut en pris for “Modigste eksperiment 2025” i din organisasjon? Hvem ville du nominert?

La oss leke med tanken: Du står på scenen foran kollegaene dine. I hånden har du en glitrende statuett – «Modigste eksperiment 2025». Hvem roper du opp?

  • Er det hun som våget å teste en ny arbeidsform – som først mislyktes, men senere ble en suksess for hele teamet?

  • Han som sa: «Kan vi prøve dette i stedet?» – selv om han visste det kunne bli flaut å feile?

  • Eller kanskje et helt team som tok sjansen på noe uprøvd – og tok en for laget?

  • Kollegaen som prøvde noe helt nytt, og nesten tok med kaffemaskinen i fallet?

Det vi feirer, former kulturen vår. Priser og anerkjennelse styrer oppmerksomheten. Så – feirer dere de som tør å prøve, eller kun de som leverer perfekte resultater?

Frederik Pferdt, tidligere Chief Innovation Evangelist i Google, sier det slik:

«Et eksperiment kan aldri feile, det kan bare lære oss noe nytt.»

Men læring krever trygghet. Det holder ikke å bare si at det er lov å prøve – det må være ekte, og det må belønnes.

Kanskje trenger vi ikke flere innovasjonsstrategier – men flere modige eksperimenter? Vi trenger ledere som tør å si: «Dette gikk ikke som planlagt – men vi lærte noe viktig.»

Hvordan kan dere løfte frem motet i praksis?

  • Innfør en egen pris for «Modigste eksperiment» – og gjør et poeng ut av å feire den!

  • Gjør det til en fast rutine å løfte frem modige forsøk, ideer og initiativ i organisasjonen.

  • Synliggjør eksperimenter. Del historien bak eksperimentet, ikke bare resultatet.

  • Gi rom for å snakke om det som ikke gikk som planlagt – og hva dere lærte.


Vi vet dette:

  • Du får mer av det du feirer.

  • Alle trenger å vite at det er trygt å prøve.

  • Det du anerkjenner, får fotfeste i kulturen.

  • Mot trenger synlighet, ikke bare stilltiende aksept.

Hvem hadde fortjent prisen for «Modigste eksperiment» hos dere?



Neste
Neste

Når ingen hopper først – dør innovasjonen – og organisasjonen!